پنجشنبه ۱۶ فروردین ۰۳

نمای کرتین وال

۵ بازديد

نمای کرتین وال در واقع یک سازه ساختار یافته است که معمولا برای نگهداری سازه و نمای بیرونی ساختمان ها استفاده می شود.در نمای بیرونی از کرتین وال با شیشه ، پنل های فلزی و سنگ استفاده می شود.البته با توجه گسترش استفاده از سازه های شیشه ای در نما ، امروزه کمتر شاهد استفاده از سنگ ، چوب و فلز در کرتین وال هستیم. همانطور که می دانید کرتین وال یک سازه از پیش ساخته است. فارغ از نوع متریال به کار رفته در کرتین وال ، این سازه به روش های متفاوتی قابل اجرا است . اینکه در اجرای کرتین وال از چه روشی استفاده شود ، با توجه به نوع پروژه می تواند متفاوت باشد.در این مقاله قصد داریم در مورد انواع نمای کرتین وال و روش های اجرای هر کدام از آنها ، مزایا و معایب آنها توضیح دهیم.

انواع نمای کرتین وال

در نگاه اول این نما به نظر یک نمای ساده و یکدست است. اما اگر با جزئیات بیشتری به این سازه نگاه کنیم می فهمیم که این سازه در نحوه اتصالات کمی متفاوت است. این مورد ، چیزی است که از نگاه یک رهگذر عادی دیده می شود. اما این همه ماجرا نیست و در واقع نمای کرتین وال در هنگام نصب به روش های متفاوتی نیز اجرا می شود.

در واقع انواع نمای کرتین وال در نوع اتصالات و نیز نحوه اجرا و نصب با یکدیگر متفاوت هستند.به طور کای انواع نمای کرتین وال به ۲ دسته اصلی تقسیم می شوند:

۱- یونیتایز (Unitized Curtain Wall)

۲- استیک (Stick-Built)

نمای یونیتایز

سیستم یونیتایز یا سیستم یکپارچه (مدولار) به این صورت است که شیشه ها و نما در کارخانه شیشه تولید و سپس مونتاژ می شود. پس از تکمیل سازه کرتین وال ، آنها را به محل نصب منتقل می کنند.سپس سازه های کرتین وال را به اتصالات و اسکلت اولیه متصل می کنند.

در این سیستم از روش on-site glazing استفاده نشده است. در روش on-site glazing شیشه ها پس از نصب درب ها و پنجره ها به بدنه متصل می شوند. این در حالی است که سیستم یونیتایز اینگونه نیست.به همین دلیل سرعت نصب بسیار بالایی دارد.در قسمت مزایای یونیتایز راجع این سیستم بیشتر صحبت می کنیم.

یکی از مزایای یونیتایز نسبت به استیک، سرعت نصب آن است .( حداقل سه برابر سرعت بیشتری دارد)

نحوه اجرای نمای یونیتایز

مزایای نمای یونیتایز چیست ؟

سرعت نصب بالای این روش یکی از موارد وسوسه کننده آن است. این مزیت به همین جا ختم نمی شود. برای مثال در مواقعی که کارفرما قصد دارد کار را سریع تحویل دهد و یا در کشورهایی که هزینه کارگر بالا است، این روش به کارفرما کمک می کند تا با هزینه کمتر و در زمان سریعتری پروژه را تحویل دهد.

یکی دیگر از ویژگی های این روش ، تحمل شرایط جوی مختلف است. به دلیل این که این سیستم به صورت کامل در کارخانه تولید و سرهم بندی می شود. آزمایش های متفاوتی اعم از انتقال حرارت ، مقاومت در برابر نیروهای افقی و عمودی و شرایط جوی روی آنها انجام می شود.به همین دلیل می توان نمای کرتین وال یونیتایز را در کشورهای مختلف با شرایط جوی متفاوت اجرا کرد.

یکپارچه بودن سیستم یونیتایز باعث می شود تا سازه به صورت دقیقی نصب و اجرا شود. به همین دلیل از این روش برای پوشش بیرونی برج های بزرگ و سازه های پیچیده استفاده می شود.

این روش به دلیل قیمت بالای اجرای آن ، بیشتر در پروژه های بزرگ و وسیع استفاده می شود.برای مشاهده قیمت کرتین وال می توانید به صفحه قیمت نمای کرتین وال مراجعه کنید.

نمای استیک

روش استیک ، دقیقا عکس روش یونیتایز است. به این صورت که شیشه ها و دیگر اتصالات نما به صورت جداگانه تولید می شوند و سپس به محل نصب منتقل می شوند.تمامی قسمت ها و قطعات در محل نصب جداگانه به بدنه متصل می شوند.در این روش ابتدا سازه های آلومینیومی ( مولین و ترنسم) به بدنه متصل می شوند. سپس اتصالات دیگر و شیشه ها روی نما وصل می شوند.

اما این روش هزینه های نصب را بالا می برد و البته کنترل کیفیت ساخت سازه را نیز زیر سوال می برد.

با این حال ، اتصالات کل سازه در این روش به صورت دستی انجام می شود و این امر باعث می شود تا استحکام کلی سازه بیشتر از روش یونیتایز باشد.

نحوه اجرای کرتین وال استیک

مزایای روش استیکاینر پروژه های کوچک نشان می دهد. زیرا ساخت پنل های یکپارچه و یونیتایز برای پروژه های کوچکتر مقرون به صرفه نیست.صرفه اقتصادی این روش در پروژه های کوچک مقیاس می تواند زمان زیاد نصب آن را نیز پوشش دهد.زیرا در پروژه های کوچک صرف ندارد که از یک سیستم یونیتایز استفاده کنیم.پس بهترین گزینه در این شرایط سیستم استیک است.

اما یکی از نقاط ضعف این سیستم نیاز به فضا برای نصب و ساخت سازه است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.